zijdeverf-door-dik-en-dun

Zijdeverf door dik en dun

chiffon-en-satijn

Leuk dat je mijn blog gevonden hebt!

Na mijn vorige blog over de online cursus zijdeschilderen zei ik tegen Sarah (eigenaresse Zijdewinkel.nl) dat ik het zo leuk had gevonden om een keer op een dikkere pongé 8 zijde te schilderen. Normaal gesproken schilder ik eigenlijk altijd op een dunne pongé 5 met zijdeverf van Dupont (stoomfixatie) of textielverf van Javanna (strijkfixatie). Meteen vertelt Sarah me dat er meer dan 30 soorten zijde zijn!! Ik heb nog heel wat uit te proberen...
Daarom lijkt het me super leuk om een keer op 2 totaal verschillende soorten zijde te schilderen en zo te kijken hoe textielverf en zijdeverf vloeien door DIK EN DUN. Gelukkig weet Sarah echt alles van zijde, dik en dun, en zij koos voor mij een transparante chiffon 3.5 en een prachtige glanzende satijn 40. Ik mag lekker daarop gaan schilderen en in het vervolg van dit blog neem ik je mee in mijn experiment. Volg je mij?

De voorbereiding

Ik begin met wat theorie. Even snuffelen naar de eigenschappen van de chiffon en satijn. Maar mijn boeken staan helemaal op zolder en ik ben beneden, dus ik type het voor het gemak even in op mijn telefoon. En kijk nou, er staan gewoon filmpjes op Youtube waarin Sarah (zijdewinkel.nl) me uitleg geeft over verschillende soorten zijde. In combinatie met de theorie uit de boeken kom ik tot een volgende korte conclusie.
Chiffon 3.5 heel transparant, matte uitstraling, goede verfopname met een heel korte droogtijd waardoor er snel droogranden vormen.
Satijn is een binding en zegt niks over de grondstof. Het hoeft niet dus altijd zijde te zijn, maar gelukkig deze wel. De glanzende kant is de voorkant en ze beloven me dat de kleuren een intense glans en helderheid krijgen.
Ik ben benieuwd en begin met het opspannen van een paar proeflapjes om te testen.
TIP: Soms kom ik net een stukje stof te kort om mijn lapje mooi op te spannen. Ik los dit dan op met een knopspeld en een stukje afplakband.

opspannen-stof

Nu heb ik vorige maand de online techniekles leren zijdeschilderen gevolgd en daar heb ik nog genoeg verf van over om ook deze keer mee te schilderen. Je kunt met die kleuren namelijk heel makkelijk zelf je nieuwe kleuren mengen. 

verf-mengen

Maar ik heb bedacht dat ik in herfstkleuren wil gaan schilderen en heb daar nog zoveel restjes van staan, dat dit een mooie gelegenheid is om die ‘op te schilderen’. Naast zijdeverf heb ik alleen een föhn en water gebruikt voor dit project en kijk het resultaat van mijn proeflapjes! Ik ben klaar voor het ‘echte werk’.

verschil-chiffon-en-satijn

Het echte werk

Chiffon 3.5 met zijdeverf van Dupont (stoomfixatie)
Hier heb ik me heel erg op verheugd omdat ik bij mijn proeflapje had ik gemerkt dat je heerlijk laagje over laagje kunt schilderen. Ik gebruik zo nu en dan de föhn en schilder er weer een laagje overheen zodat er van die prachtige droograndjes ontstaan. De tijd vloog om en ik heb mezelf echt moeten dwingen om te stoppen omdat ik het anders helemaal vol zou schilderen terwijl ik juist dat mooie transparante wilde behouden. Maar in een woord GEWELDIG om te doen.

beschilderde-chiffon

Satijn 40 met zijdeverf van Dupont (stoomfixatie)

Oeps, bij het opspannen vergeten te kijken wat de glanskant is. Toch maar even opnieuw doen want die glanskant van een zijde satijn is zo gaaf.
Het eerste wat me opvalt als ik begin te schilderen is dat je veel verf gebruikt op deze mooie dikke satijn. 

Nu heeft mijn ervaring me geleerd dat je 'dunne' en 'dikke' zijdeschilders (of is het schilderaars?) hebt. En dan bedoel ik natuurlijk niet qua omvang, maar qua verfgebruik. Ik ben zelf overduidelijk een echte dunne zijdeschilder, dus het feit dat ik veel verf moet gebruiken, is wel even lastig. Maar ik vind al snel mijn manier van schilderen en werk met deze herfstbladeren lekker met alle kleurtjes door elkaar zonder mijn kwast uit te spoelen. Ook gebruik ik vaak even de föhn om het uitvloeien te voorkomen zodat er wel enigszins bladvormen zichtbaar blijven.
Tijdens de online techniekles heb ik geleerd dat het gebruik van water bij zijdeverf (stoomfixatie) zorgt dat de pigmenten uit elkaar vallen en dat was precies het effect dat ik vandaag wilde bereiken. Geen mooie egale kleurvlakken, maar bladeren waar veel leven in zit! Wil je wel een mooi egaal kleurvlak schilderen, gebruik dan zeker geen water maar eventueel Diluant (verdunner) om lichtere kleuren te maken.
TIP: Waar je je kwast op de stof zet, komt de meeste verf en vloeit het ook het meeste uit. Dus wil je een takje schilderen, begin dan bij de dikste kant van het takje en trek de lijn in een streek door naar het dunne puntje.
TIP: Varieer met de hoeveelheid verf op je kwast. Een bijna droge kwast kan een hele dunne lijn geven, terwijl een kwast met veel verf al meteen voor een bladvorm op zich kan zorgen.

Ook met deze satijn en de zijdeverf van Dupont kun je echt geweldig blaadje over blaadje schilderen.  Het is jammer dat het zo moeilijk is om de glans te vangen op een foto, maar ik ben wel een grote fan geworden van deze prachtige stof. Ik ga daar zeker nog wat andere techniekjes op uitproberen, dus houd mijn socials in de gaten☺.

beschilderde-satijn

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik altijd naar een makkelijke weg zoek om de dingen te doen. Vandaar dat ik ook vaak met textielverf van Javanna werk. Even föhnen en je kunt makkelijk een nieuw laagje schilderen en even strijken en je werk is gefixeerd, ideaal toch. Inderdaad, maar dat is dus als je werkt op een dunne pongé 5 en geen herfstbladeren wilt maken die mooi over elkaar geschilderd zijn. Ik merkte dat dat met textielverf niet werkt omdat op de plaats waar al verf zit, de verf nauwelijks uitvloeit en daarnaast wel heel erg. Dit verschil is zoveel groter dan bij een dunne pongé. Vandaar dat ik mijn plan aangepast heb en zowel op de chiffon 3.5 als op de satijn alle bladeren tegen elkaar aan ben gaan schilderen in plaats van over elkaar heen.

verschil-stoffen

Ook verlies je, als je met textielverf werkt, zoveel souplesse en glans in vergelijking met de zijdeverf (stoomfixatie) dat mijn enige conclusie is: probeer een stukje met textielverf om het verschil zelf te ervaren, maar gebruik voor het ‘echte werk’ op chiffon of satijn een stoomfixatie verf. Het is het extra werk met fixeren dubbel en dwars waard.

Conclusie

Super leuk om een keer op een heel dunne transparante en een prachtige dikke satijn te werken. Een veel groter verschil kun je denk ik niet hebben en ik ga beide stoffen zeker nog een keer gebruiken. Ik zie al een hele fijn beschilderde sjaal voor me van chiffon. Misschien zelfs wel in combinatie met vilten… En voor de satijn zou ik een mooie tere bloemvorm kiezen. Maar dat ben ik. Hoe leuk zou het zijn om het zelf uit te proberen en te kijken hoe bij jou de zijdeverf vloeit door dik en dun…

resultaat